Vanliga Frågor

Däckspris

 Köpvillkor 
    

Priset på däcket i annonsen anges per styck (st). Priset anges i euro. Läs köpvillkoren på vår webbplats innan du köper.

    

Var och när kan du hämta varorna?

    

Du kan hämta varorna:

    

I Helsingfors - direkt på vårt kontor som ligger på Valokaari 10, Helsingfors. I annonsen för en viss produkt kommer platsen att anges som Helsingfors Ladu.

    

Kontorets öppettider: Mån-fre: 09:00 – 18:00; Lör: 10:00-16:00 (under säsong); Sön – stängt.

    

Du kan också hämta varorna på någon av våra filialer när varorna är på plats, och vår chef kommer att kontakta dig. Information om lagerarbetstider finns tillgänglig via något av våra kontaktnummer.

    

Observera också att beställning av säsongsbetonade varor (sommardäck på vintern och tvärtom) kan ta lite längre tid. Detta beror på svårigheten att komma åt vissa föremål i lagret.

    

Kan du få varorna i andra städer i Finland?

    

Ja, vi kan skicka de valda varorna till andra städer i Finland med en leveranstjänst. Vid beställning av kurirleverans kommer du att få varorna till den adress du anger. Leveranstiden är 2-7 arbetsdagar om varorna finns i Helsingfors lager och 4-9 arbetsdagar om varorna finns i Vesse eller Vesses lager. Om varorna finns i ett utländskt lager kan leveransen ta 3-14 arbetsdagar.

    

Kostnaden för transporttjänster ingår inte i varans pris!

   

Leverans av däck till Lahti 

Leverans till huvudupphämtningsplatsen i Helsingfors är gratis.

Leveranskostnader till upphämtningsplatser i Lahtis beror på antalet däck. För detaljerad prisinformation, vänligen se Köpvillkor.

Var vänlig och ta hänsyn till dessa villkor vid beställning.

   

Däckplats

    

Vi specificerar betydelsen av varje plats:

   

Helsingfors lager – platsen för däcken är Valokaari 10, Helsingfors.

    

Vesses lager eller Vesse – platsen för däcken är Vesse 4, Tallinn (Vesse-filialen). 

    

Lager – platsen för däcken är ett annat lager, varifrån däcket transporteras till Vesses filial, vanligtvis inom 1-2 arbetsdagar. Det finns ingen direkt upphämtning från lagret, bara från filialen eller transport till kunden.

    

Beställning 2 dagar – däcket är på beställning i 2 arbetsdagar.

    

Beställning 3 dagar – däcket är på beställning i 3 arbetsdagar.

    

Beställning – kontrollera med däckförsäljaren hur lång leveranstiden till Finland är. E-postadress: info@1arenkaat.fi

    

Observera! Om kunden vill ta emot varorna med leveranstjänst eller på ett annat filialkontor tillkommer 1-2 arbetsdagar på varornas leveranstid. Till exempel, om däckbeställningen är 2 arbetsdagar tillkommer kurirens hemleveranstid på 1-2 arbetsdagar.

   

Däckmängd

    

Genom att trycka på "kontrollera tillgänglighet" visas kvantiteten, till exempel 2 st, på skärmen. Observera! Par (2 st) och uppsättningar (4 st) av däck säljs inte individuellt.

    

Reparerade däck

    

Vissa begagnade däck har genomgått nödvändiga reparationer innan de säljs. För det mesta använder vi lappning för detta, vilket säkerställer däckets långsiktiga och säkra användning. Vi ger garanti för reparerade däck.

    

I däckannonsen "REM"-märkning

    

REM betyder ett reparerat däck. Dessa är begagnade eller nya däck som genomgått nödvändiga reparationer (lappning, spårning, vulkanisering) för säker användning. Generellt sett är priserna på reparerade däck betydligt lägre än vanliga priser.

    

I däckannonsen "DOT"-märkning

    

DOT betyder däckets tillverkningsdatum. Till exempel, om annonsen säger DOT 13 – däcket tillverkades 2013; DOT 12 – tillverkat 2012. Priserna på dessa däck är vanligtvis betydligt lägre än vanliga priser (nedsatta varor). Om det står DOT 1216 betyder det inte vecka och år i våra data, det betyder vanligtvis att däcken inuti kan ha tillverkats mellan 2012-2016. Obs! Tillverkningsåret för begagnade däck är aldrig en anledning till att inte följa däckköpsvillkoren eller beskrivningen, eftersom vi får många däck och det kan hända att lagermedarbetaren bara lägger till kvantiteten utan att kontrollera varje begagnat däck årligen. Vi rekommenderar alltid att du kontrollerar DOT själv innan köp eller gör en förfrågan.

    

Demodäck

    

Om däckannonsen har märkningen "ja" bakom demodäcket betyder det att däcket är i gott skick och har testats i upp till 20-30 km. Demodäck uppfyller kraven för ett nytt däck, säkerställer säker körning, men priset kan vara lägre än vanliga priser.

    

Prutförfarande

    

Prutförfarandet sker endast på plats. Detta gäller särskilt för begagnade varor, som kunden först inspekterar och sedan klargör priset om han eller hon är intresserad av att köpa.

    

Telefon, e-post och andra kommunikationsmedel involverar inte prutförfarande.

    

Ingår däckbyte i däckpriset?

    

Däckpriset inkluderar inte däckservice. Prislistan för däckservice finns på vår webbplats.

    

Vad är ett "som nytt" däck?

    

1Arenkaat säljer även varor i "som nytt"-skick, vars slitgräns är upp till 1 mm från ett nytt däck och som kan ha spår från användning (från parkering/installation, kosmetiska defekter etc.). Spår av användning av däck äventyrar inte konsumenten på något sätt.

    

Renoverade däck

    

Priserna på renoverade däck är vanligtvis betydligt lägre än vanliga priser. Renoverade däck är till exempel Insa Turbo, Master, Wico.

    

Ålder på ett nytt däck

    

Upp till 5 år (från tillverkningsdatum). Ett däck anses vara nytt upp till 5 år gammalt, om det har förvarats på rätt sätt. Det finns ingen begränsning på tillverkningsdatumet för däckförsäljning (särskilt för begagnade däck).

    

Bilder i däckannonser

    

Vissa däckbilder kan vara endast för illustrativa ändamål. Vid köp av vinterdäck, var uppmärksam på vilken typ av däck det är, om det är märkt som dubbat eller odubbat. Vissa däckproducenter har universella bilder för vinterdäck, så annonsen kan bara visa en bild av antingen ett dubbat eller odubbat däck, även om produkten kan beställas i båda varianterna. Exempel: Hankook Ipike RS, Sailun Ice Blazer WST-1, Insa Turbo etc.

    

Mönsterdjup på ett nytt däck

    

Ett nytt vinterdäck har vanligtvis ett mönsterdjup på 9-10 mm, och ett sommardäck 6,5-8 mm, beroende på däckproducent och modell (lågt-profil och däck med stor diameter har vanligtvis ett mönsterdjup på 6,5-7 mm).

    

Krävs förskottsbetalning för att beställa däck?

    

Ja. Om kunden vill kan betalningen ske i delbetalningar. Till exempel betalas 50 % av beloppet innan beställningen av varorna och resten när varorna hämtas. Om kunden vill ha varorna levererade med kurir måste hela beloppet betalas innan frakten.

    

Är det möjligt att betala fakturan till kuriren?

    

Betalning till kuriren sker inte.

    

Reservera däck

    

Däck kan reserveras baserat på en förskottsbetalning. Generellt sett är regeln för att köpa varor – först till kvarn.

    

Vad händer om den beställda varan är slutsåld?

    

Om varan av någon anledning är slutsåld kommer vi att kontakta dig via kommunikationsmedel (e-post eller telefon) och komma överens om att ersätta den beställda varan med en likvärdig produkt eller återbetala pengarna.

    

När du ber om en offert, beskriv den önskade produkten så noggrant som möjligt:

    

Däckstorlek, nytt/begagnat däck, prisklass. För ett definitivt köpintresse, ange också däckmärke och modell. Om du inte vet den exakta däckstorleken, skicka oss dina bildata: märke, modell, år, motorvolym, fälgdiameter till vår e-postadress www.1arenkaat.fi.

    

Replica lättmetallfälgar

    

Urvalet av replica lättmetallfälgar kan ses här. Lättmetallfälgar är på beställning för 3-5 arbetsdagar.

    

Hur köper man fälgar?

    

Fälgar kan köpas på plats eller via faktura (e-post). Fälgvalet finns också tillgängligt i 1arenkaats webbutik.

    

Säljer vi enskilda fälgar från en uppsättning?

    

Nej (samma gäller för däck).

    

Vilka storlekar på fälgar och däck passar en viss bil?

    

Genom att ange bilens data (märke, tillverkningsår, modell och välja motorvolym) kan du se däck- och fälgdata för fordonet på webbplatsen via länken.

    

Överensstämmer den slutliga fakturan med offerten?

    
Offerten kan inte ta hänsyn till olika nivåer av extra arbete (t.ex. däckservice, bilreparationer). Därför kan den slutliga fakturan skilja sig från offerten.
 
Kontakta oss
Rutt till närmaste butik